Page Nav

HIDE

Grid

GRID_STYLE

Classic Header

{fbt_classic_header}

Header Ad

//

Breaking News:

/Επικαιρότητα

Παρουσίαση της μελέτης: Το τοπίο της Βωλάξ

  ΜΑΤΙΝΑ ΓΑΛΑΤΗ, ΤΟ ΤΟΠΙΟ ΤΗΣ ΒΩΛΑΞ  Στις 9 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της μελέτης της α...

Διαβάστε επίσης
 




































ΜΑΤΙΝΑ ΓΑΛΑΤΗ, ΤΟ ΤΟΠΙΟ ΤΗΣ ΒΩΛΑΞ 
Στις 9 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση της μελέτης της αρχιτέκτονος και αρχιτέκτονος τοπίου Ματίνας Γαλάτη με τίτλο «Το τοπίο της Βωλάξ» στον ίδιο το χώρο, στο αμφιθέατρο της Βωλάξ. Την εκδήλωση προλόγισαν η Αντιδήμαρχος Τήνου Αναστασία Δεληγιάννη, ο Καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών Μάνθος Σαντοριναίος και η Καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής Τοπίου στο North Dakota State University
Άννα-Μαρία Βισίλια.  








Εικ. 1 Η αφίσα της εκδήλωσης

 ΒΩΛΑΞ = ΒΟΛΙΑ ΓΗΣ
Το χωριό Βωλάξ βρίσκεται σε ένα μικρό οροπέδιο στη μέση της Τήνου με υψόμετρο περίπου 300 μέτρα. Χαρακτηρίζεται από τους λείους, σφαιρικούς γρανιτόλιθους από τους οποίους πήρε την ονομασία του.  

Αντικρύζοντας κανείς το χωριό, έχει την αίσθηση ότι βρίσκεται σε ένα
σεληνιακό τοπίο, διάσπαρτο από πέτρες και βράχια που μοιάζουν σαν να
έπεσαν από τον ουρανό. Η επιστημονική εξήγηση είναι ότι οι γρανίτες
αυτοί είναι ηφαιστειακό μάγμα που αναδύθηκε σταδιακά στην επιφάνεια
από τα έγκατα της γης. Με τον καιρό, τη διάβρωση και την αποσάρθρωση
οι βράχοι πήραν το χαρακτηριστικό στρογγυλό σχήμα τους. Αυτά τα βολιά
γης σχηματίστηκαν πριν από περίπου 15-20 εκατομμύρια χρόνια.


Εικ. 2 Διακρίνονται τα σπίτια του χωριού και το γρανιτικό τοπίο



Η ΜΕΛΕΤΗ
Η μελέτη αποτελείται από δύο σκέλη, το Α' θεωρητικό και το Β' in situ, με
ειδικό τίτλο «Το τοπίο της Βωλάξ». 
Στο Α’ μέρος που αποτελεί θεωρητικό δοκίμιο και τη «ραχοκοκαλιά» της
μελέτης, η Ματίνα Γαλάτη επιχειρεί να διερευνήσει τα φιλοσοφικά
χαρακτηριστικά που διέπουν τα φυσικά τοπία, ποιότητες και
συναισθήματα που προξενούν τα τοπία που γίνονται πανανθρώπινα
αντιληπτά. Τα διατύπωσε σε τέσσερα Κεφάλαια: I Αιωνιότητα, II
Διαδικασία, III Πνεύμα και IV Ταπεινότητα.
Το Β’ μέρος της μελέτης είναι η ανακάλυψη αυτών των φιλοσοφικών
χαρακτηριστικών στο ίδιο το τοπίο της Βωλάξ και η καταγραφή του
τοπίου. Έτσι, η Αιωνιότητα διαβάζεται μέσα από την κλίμακα και την
αίσθηση διάρκειας που αποπνέουν οι βράχοι της Βωλάξ. Η Διαδικασία
ερμηνεύεται, μελετώντας τις κοιλότητες και τις υφές των βράχων της.


Ανακαλύπτεται το Πνεύμα αυτών των βράχων, τους οποίους ο καιρός και
τα φυσικά στοιχεία σμίλεψαν σε ζωόμορφες φιγούρες. Τέλος, η
Ταπεινότητα βρίσκεται στο ανθρώπινο ίχνος των κατοίκων, που
αγκάλιασαν την ιδιαιτερότητα του τόπου τους, χτίζοντας το χωριό τους σε
αρμονία με το φυσικό, δημιουργώντας μια ουσιαστική ενότητα.

 

Εικ. 3 Ταπεινότητα στο ανθρώπινο ίχνος. Μαντρί και περιβάλλοντες βράχοι.
Σχεδιαστική και φωτογραφική αποτύπωση

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ
Στη Βωλάξ, η μελετήτρια έκρινε πως το ουσιαστικότερο ήταν να γίνει η
χαρτογράφηση των βράχων, να γίνει η αποτύπωση αυτού του μοναδικού
φαινομένου για τα ελληνικά δεδομένα και του τόσο σπάνιου για τα
παγκόσμια. Να δημιουργηθεί ο χάρτης όπου θα αποτυπώνονται οι
γρανιτικοί σχηματισμοί στην ευρύτερη περιοχή γύρω από το χωριό και εν
συνεχεία στις πιο ιδιαίτερες περιπτώσεις βράχων, να προχωρήσει στην
αποτύπωση τους με λεπτομερή σχέδια. Επιπλέον προχώρησε και στην
καταγραφή των ανθρώπινων ιχνών, τις ξερολιθιές, τους στάβλους, τα
μαντριά, τα αλώνια και τα σπίτια του χωριού που έχουν κτιστεί σε
συνάρτηση με τα βράχια. Για τη δημιουργία αυτού του χάρτη και των
σχεδιαστικών αποτυπώσεων, χρησιμοποίησε δορυφορικές εικόνες, εικόνες
drone και πραγματοποίησε επιτόπιες καταγραφές.

 

Εικ. 4 Ο χάρτης απεικόνισης των γρανιτικών σχηματισμών και των ανθρώπινων
ιχνών γύρω από το χωριό Βωλάξ

Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η μελέτη θεωρεί αξιοσημείωτη στη Βωλάξ τη
συγχώνευση του φυσικού τοπίου και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος
και παρουσιάζει την ελληνική παραδοσιακή αρχιτεκτονική ως φυσική
συνέχεια του τοπίου, κάτι που επαληθεύεται στη Βωλάξ. Το ανθρώπινο
ίχνος που συναντάται στη Βωλάξ αποτελεί πολιτιστική παρακαταθήκη που
συμπληρώνει τη φυσική κληρονομιά.


Εικ. 5 Ξερολιθιά της Βωλάξ. Το ανθρώπινο χέρι και η φύση έχουν δουλέψει μαζί.
Σχεδιαστική και φωτογραφική αποτύπωση
Επιπλέον, η μελέτη αυτή προτείνει τη χάραξη  του μονοπατιού που οδηγεί
από το χωριό προς την περιοχή «Βουνό» βορειοανατολικά του χωριού και
την οριοθέτηση ενός σημείου με μεγάλο ενδιαφέρον στο τέλος αυτής της 
διαδρομής, το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει το κεντρικό σημείο
ενδιαφέροντος για το σχεδιαζόμενο Γεώτοπο. Το σημείο αυτό βρέθηκε
μετά από επιτόπια έρευνα. Το μονοπάτι περνά από πολλά σημεία  ενδιαφέροντος, όπως ποικιλόμορφα γεωλογικά φαινόμενα, ζωόμορφους βράχους, ανθρώπινα ίχνη και περιοχές με ιδιαίτερη αξία για τους
ντόπιους. Σκοπός είναι η δημιουργία μιας συνολικής βιωματικής εμπειρίας
του τοπίου.

 


Εικ. 6 Ο χάρτης απεικόνισης του προτεινόμενου μονοπατιού από τη Βωλάξ προς
το Βουνό και των σημείων ενδιαφέροντος 


Εικ. 7 Ο ζωόμορφος βράχος του Αετού στο τέλος της διαδρομής. Σχεδιαστική και
φωτογραφική αποτύπωση

 Τελικά σκοπός αυτής της μελέτης δεν είναι μια καταγραφή ενός τόπου
που να προκύπτει από την αυστηρά λογική ενατένιση. Πρόκειται για την
ποιητική καταγραφή ενός μοναδικού τοπίου, όπου επιστήμη και τέχνη
συμπορεύονται ως τα εργαλεία μιας βιωματικής αφήγησης. Με αυτόν τον
τρόπο, η μελέτη αυτή επιχειρεί να τεκμηριώσει θεωρητικά απόψεις για το
τοπίο, καθώς και να συμβάλλει στην καταγραφή της φυσικής και
πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας.
Την εκδήλωση έκλεισαν οι τοποθετήσεις των παρευρισκόμενων, εκ των
οποίων του Καθηγητή Υδρογεωλογίας και Τεχνικής Γεωλογίας του
Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιου Στουρνάρα, που έχει προτείνει να
συμπεριληφθεί η Βωλάξ στους Γεώτοπους της Ελλάδας.
Λέξεις κλειδιά: Αιγαίο, Τήνος, Κληρονομιά, Μονοπάτι, Ελληνική φύση,
Ελληνική παραδοσιακή αρχιτεκτονική, Ξερολιθιά, Χρόνος, Ταπεινότητα,
Ανθρώπινα ίχνη, Βράχια 










Εικ. 8,9,10,11 Φωτογραφίες από την εκδήλωση



ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΤΡΙΑΣ 


Η Ματίνα Γαλάτη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στο Πολυτεχνείο
Κρήτης, όπου και έλαβε το πτυχίο της στην Αρχιτεκτονική. Είναι κάτοχος
μεταπτυχιακού διπλώματος στην Αρχιτεκτονική Τοπίου από το Γεωπονικό
Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει εργαστεί σε ερευνητικά, δημόσια και ιδιωτικά
έργα τοπίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για
την καταγραφή του ελληνικού τοπίου.
Παράλληλα ασχολείται με τη ζωγραφική, τη φωτογραφία και την
κινούμενη εικόνα και έχει λάβει μέρος σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις
στην Ελλάδα.



Δεν υπάρχουν σχόλια